Monday, June 2, 2008

Potong rumput

Tension dgn mat2 expatriate...bangla & paki ni....

Kat rumah saya nie saya bahagikan 2 bhgn laman...laman depan dan belakang,untuk laman depan saya tanam rumput mutiara(pearl grass) dan alhamdullilah tak ada masalah,cuma kena rajin weeding coz rumput2 parasit suka melepak....tapi boleh dikawal....cuma laman belakang ni saya kurang memberi perhatian walaupun saya banyak menanam edible plant...alasan saya laman belakang org tak nampak....tapi kalau dah lama2 sakit mata menengoknya....so jumaat lepas saya pun panggillah mat2 expatriate nie yg selalu dok berlegar2 kat kaw perumahan ni....tau dak depa mintak berapa utk laman yg tak berapa besaq tu?RM20.... mahal gila.....kalau mesin seluruh rumah RM20 tu ok la....saya minta RM7 je coz tak payah sapu,saya buat sendiri dan lagipun sebelum2 nie ada seorg india nie just ambil RM5 je dan sgt berbahasa(maklumlah msyarakat M'sia) tapi depa nie dahlah tak fasih sgt ckp kita,kita ckp mcm nie depa ckp mcm tu....ish....geram sunggoh...lepas tu bila saya tak nak sebab mahal sgt diaorg(dtg berdua depa ni) buat muka toya dok lepak lagi kat tepi umah saya siap buang plastik pemotong dlm laman rumah saya..apalagi hangin la saya..then saya minta depa kutip balik..dia kutip tapi buang kesebelah rumah jiran saya....hampeh sunggoh "paki" ni.....hish...tension....and at last saya ambil pendekatan sendiri potong rumput sendiri....ha..ha.. potong dgn gunting pokok yg besar(org guna buat potong pokok hiasan & pagar)...dari kul 8am sampai kul 10am...baru siap...penat gila...baju habis basah....tapi puas hati.....so saya berazam kena trim rumput kat laman belakang ni seminggu sekali....kat dalam gambar tu boleh nampak selonggok rumput yag saya dah sapu...tunggu kering sikit saya bakar buat baja...(ada hikmah jugak buat sendiri ni)

No comments: