Tuesday, August 12, 2008

Bunga dr fondant

Nie segala mak nenek flower cutter....dan tools utk projek membuat bunga
Bunga yg telah saya siapkan utk projek kek hujung minggu nie....saya jarang buat bunga dari fondant selalunya saya lebih gemar buat bunga dari gum paste kerana lebih senang nak dikendalikan dan cepat keras...manakala fondant lebih lembut dan lembik dan amat lah susah nak membentuk kelopak bunga...dan disebabkan stock gum paste dah habis serta bahan2 nak membuatnya juga habis,nak tak nak kena buat dgn fondant jugak....utk nak dapatkan 25 kuntum roses tu mengambil masa lebih kurang 4 jam...fenat coz asyik terpenyek jer...tak pa lepaih ni pi bakery shop beli bebanyak bahan2 nak buat gumpaste...nanti saya upload buku yg boleh dijadikan rujukan utk buat bunga....saya tak pernah hadiri mana2 kelas buat bunga cuma belajar dr buku yg saya beli jer....mmg ralit buat bunga ni..

2 comments:

nozie said...

eh sukernyer biler nurul ckp nk upload buku rujukan buat gum paste...nozie mmg tgh berusaha keras menghasilkan gum paste flower neh....nk tanya ler nurul guna gum tragacanth ker atau gum text wilton? tgk stok nurul nih dpt beri gambaran aper perlu ada utk buat flower etc

Cake2u said...

salam nozie,saya guna buku pretty party cakes by peggy porchens...insyallah bila free nanti saya upload buku tu yer.