Thursday, April 15, 2010

Pengalaman menyusu

Salam semua......mesti ada yg tertanya-tanya,pasal apa tetiba muncul tajuk breastfeed
Untuk makluman semua,saya memang susukan umar secara esklusif dgn susu ibu,dalam tempoh 6 bulan susukan umar,macam-macam pengalaman yg saya alami....ada yg menyeronokkan & ada juga yg tak best....yang seronok2 tu saya rasa semua orang tahu kot...he..he...saya nak share pengalaman yg tak seronok...ni bukan nak menakutkan bakal2 ibu yg berazam nak susukan ibu secara esklusif ya...saya mmg menggalakkan...ni hanya pengalaman saya,mungkin org lain tak alaminya kot....he..he..
Bulan pertama susukan umar mmg tak ada masalah ...susu pun banyak,masuk bulan ke tiga umar tak nak direct feeding dgn saya,breast saya bengkak teruk coz umar tak mahu menyusu...saya terpaksa expressed & suapkan via bottle ....tapi saya tak nak nanti dia keliru puting so saya stopkan susukan dia via bottle & saya paksa juga dia hisap direct dari saya...at first dia meronta2 & menangis tanda protest tapi at last dia minum juga.....ini berlanjutan selama 1 minggu....masa ni mmg saya tension tapi alhamdullilah lepas saya search kat internet baru saya tahu yg sometimes baby akan buat perangai macam ni dan ia mungkin disebabkan oleh beberapa pekara:
1.Pemakanan ibu yg membuatkan rasa susu lain
2.Over exersice pun akan buat susu rasa lai
3.baby dapat jangkitan telinga
4.teething
5.hidung tersumbat

dalam case umar saya buat kesimpulan ia mungkin disebabkan pemakanan saya coz sebelum nie berpantang makan then bila habis pantang saya start balik makan benda2 yg dah tak memudaratkan saya....saya tak ingat saya makan apa tapi lepas saya control pemakanan saya alhamdullilah umar menyusu balik dgn jayanya....

Bulan ke lima dia buat hal lagi sekali...kali nie nak menyusu sambil saya berdiri dan berjalan...bayangkanlah ...mana nak kendong dia then nak susukan dia....ni berlarutan selama 2 minggu....turun berat badan saya...ada hikmah jugak...he..he..yg ni saya tak tau sebab apa....

kalau pi kelaur jalan2,time nak susukan dia mmg memenatkan...dia nak tempat yg sunyi2,tak nak ada orang lain nampak(ehemm umar ni pemalu)...dan at last dia minum sikit ja...masuk dalam kereta baru dia menyusu dgn penuh jayanya...

Dan sekarang dah masuk 7 bulan umur dia....dia hanya kan menyusu time nak tidur ja..coz sekarang ni dia dah makan solid food 2 kali sehari....minum time tidur pun tak banyak....hubby suruh saya jar umar minum susu formula coz kesian kat saya dok kena perah susu tiap2 hari sbb taku breast bengkak...tapi saya rasa saya masih ok lagi sekarang ni...saya akan bagi selagi dia mahu menyusu...dah tak mahu nanti baru saya bagi susu cap lembu kat dia...

No comments: