Monday, September 26, 2011

Basic Muesli Slice


Basic Muesli Slice

Saya ambil resepi ni di Rumah Encik Mat Gebu...izinkan saya ya C& P resepi ya...saya suka resepi ni sebab senang dan sedap...saya buat slice ni atas permintaan my DH...bila kerja night shift kena bawa bekal kudap-kudapan....anak saya pun suka slice ni....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan rolled oats(saya guna wholemeal oats)
2 cawan cornflakes, ramas sedikit
60 g campuran kekacang, dipotong kecil (saya guna walnut,almond dan pine nut)
40 g kismis (atau buah2 kering yang anda suka)
1/4 cawan coklat chip
150 g mentega
1 camca mentega kacang
1/2 cawan madu
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lenser tin leper berukuran 10 x 10 inci dengan mentega, alas dengan aluminum foil dan lenser aluminium dengan sedikit mentega juga (LG, dia guna kertas minyak jee). Panaskan oven pada suhu 180C.
  2. Cairkan mentega dan mentega kacang atas api sederhana, kemudian masukkan madu dan masak dengan api perlahan hingga bancuhan pekat sedikit, biarkan suam.
  3. Satukan rolled oats, cornflakes, kekacang, kismis dan coklat chip dalam satu bekas. Tuang no. 2 dan gaul hingga semua bergaul rata. Alih ke dalam tin yang telah disediakan tadi. Ratakan dan tekan biar padat sedikit.
  4. Bakar selama 30 minit. Keluarkan dari oven dan biar sejuk sepenuhnya. Masukkan dalam peti sejuk sehingga dingin. Boleh dipotong atau dipatahkan saja....Sedap dimakan diwaktu senggang....

No comments: