Sunday, November 1, 2009

Umar & Jaundice

Salam semua,lama saya tak update blog ni...masih mencari ruang.......saja nak share pasal perihal Umar....sebelum balik ke Perlis saya perlu bawa Umar utk check SB @ Jaundice pada umur Umar 4 hari di Hospital An-Nur....terkejut saya dan suami bila doktor informed yg kandungan SB(serum Bilirubin) Umar ialah 14.7 which is tinggi...Doktor suggest terus admit ward tapi disebabkan flight ticket dah beli ,saya & suami minta nak checkup di Perlis..Doktor setuju tapi saya kena continue breastfeed Umar sekerap yg mungkin untuk kurangkan SB.

Day 7 selepas delivery kami berempat,Umar,saya,suami & mak saya balik ke KG dan on Day 8 saya buat terus check up kat Hospital Tg Fauziah,Kangar dan Pakar Padeatrik Dr Abd Nasir informed yg SB umar increased to 20.02 which is sangat tinggi & terus kena warded kat NICU(neonatal intensive care unit).Masa tu air mata tak leh kata apa...laju je turun...emosi sikit masa tu...paling sedih bila ambil darah utk check SB....lagi laju air mata turun.Masa ni dah la masih berpantang,sakit luka perenium belum lagi reda dah kena duduk di hospital selama 2 hari....di NICU suami hanya boleh melawat tapi Ibu yg kena stay with Baby...penat sbb Umar asyik merengek maklumlah kena triple photolight....sampai gelap kulit anak saya...orang lain semua single photo je.....

Day 9,2 hari sebelum raya Umar has been discharged tapi kena buat checkup kat Klinik Kesihatan Kangar on the next day sebabnya SB umar masih tinggi lagi 14.7.
Day 10.....di klinik kesihatan Kangar SB umar turun ke 12.05...masih lagi tinggi...

untuk makluman semua baby saya has been diagnose prolonged jaundice selepas 2 minggu.Resah & hiba hati saya sebab kalau Jaundice masih berpanjangan takut baby ada problem dengan liver dan mungkin akan ada masalah dengan pendengaran.

Kira kata masa dalam pantang saya mmg tak ambil langsung produk herba @ set berpantang yg saya beli hari tu,coz doktor tak bagi takut harm the baby....halia & lada hitam pun doktor tak bagi consume....mmg saya berpantang koboi jer...alhamdullilah le okay...
Umur umar sebulan saya buat check up lagi di klinik pakar padeatrik Kangar...Jaundice masih ada jadi doktor sarankan buat blood & urine test....coz doktor takut baby dapat Patalogy Jaundice dimana ia akan melibatkan liver,tyroid & talisemia or Doktor kata maybe baby saya dapat breastfeed jaundice,maksud kuning baby berpunca dari air susu saya.

pada 15hb October result keluar dan alhamdullilah test semua normal dan doktor kata maybe baby saya dapat breafeed jaundice...dan dia kata maybe saya boleh stop breastfeed for 3 to 4 days...tapi mengikut pakar lactation just teruskan je breastfeed as lama kelamman jaundice akan hilang juga cuma ia mengambil masa ...saya teruskan breasfeed juga...

Baby saya bebas dari jaundice pada hari yg ke 50.....lega & syukur ...

No comments: