Tuesday, September 20, 2011

Kek Cawan Baldu Merah a.k.a. Red Velvet

Ramai yg suka dgn kek baldu merah kan...dan kek ini juga adalah salah satu best seller dalam senarai jualan saya...ia adalah kombinasi kek chocolate yg ditambah dgn pewarna merah dan dari itu terhasillah warna merah baldu dan rasa yg unik.....
Ahad lepas kawan saya minta saya buatkan kek cawan baldu merah untuk majlis harijadi anak sulungnya dan di sini saya sertakan resepi untuk rakan-rakan semua...


Bahan-bahan
A:
300 g tpg gandum
2 camb serbuk koko
2 camt baking powder
1 camt soda bicarbonate
1 camt garam

B:
125 g mentega tawar(saya guna tatura unsalted butter)
280 g gula castor

C:
2 biji telur (gred B)

D:
1 camt esen vanilla
1 camt cuka putih
1 camb pewarna merah

E:
240ml buttermilk(saya guna jenama Pauls-ada dijual di cold storage & kedai2 bakeri supply)

Cream cheese icing:
360 g cream cheese
70 g mentega
200g gula icing

Cara-cara:
1-Ayak (A)-ketepikan
2- pukul (B) sampai kembang & ringan.Masukkan (C) satu persatu dan pukul lagi
3-Masukkan (D)-pukul hingga sebati
4-Masukkan tepung yg diselang seli dgn buttermilk-pukul hingga sebati.
5-masukkan batter dalam acuan cupcake dan bakar pada suhu 180c @ 15 ke 20 minit.
6-sejukkan dan hiaskan dgn cream cheese icing.

Untuk Icing:
1-Pukul mentega & cream cheese hingga kembang dan masuk kan gula icing ...kacau sebati.

Ini gambar Buttermilk yang saya guna
(sources:http://jomkepandan.blogspot.com/)
Pandan Bekalan bakeri is one of my favourite shop...macam-macam ada....

No comments: