Friday, July 29, 2011

Pregnancy & Baking

Lama saya tak update blog...dah bersawang sana sini..he..he..biasala kan penyakit M menyerang dan disebabkan juga kondisi kehamilan saya yg teruk masa 1st trimester menyebabkan blog ni terbiar lama...Alhamdullilah masuk je 2nd trimester "morning sickness" saya dah berkurangan....
Sekarang dah masuk 17 minggu...
Berbalik pada aktiviti baking memang saya dah tutup kedai buat sementara waktu tapi En. suami dah bagi perintah no more baking untuk 2 ke 3 tahun maksudnya tak boleh berniaga kek lagi la buat sementara waktu ni sebab dia nak saya tumpukan pada anak-anak bila saya dah bersalin nanti & Insyallah saya dijangka bersalin pada 3 Jan 2012....
Tapi itu tak bermaksud saya tak baking langsung...masih baking tapi hanya untuk makan-makan & untuk family...
Berbalik pada gambar di atas..saya ada bake Muffin Pisang Coklat Chip ,rating saya utk muffin nie mmg sedap .....Umar suka sgt ,sekali makan sebiji muffin habis....resepi saya ambil di sini ,cubalah tak rugi...thanks to my Idol he..he..he..CMG @ Che Mat gebu..


Kek kat atas ni pulak saya buat minggu lepas utuk anak kak Zaimah....
Memang saya dah tak ambil tempahan tapi bila saya terima panggilan dari Kak Zaimah di Boston,tak sanggup saya nak menolak tempahan dari dia....alkisah suami kak Zaimah & anak perempuan tunggal Kak Zaimah balik ke Malaysia sekejap sebab Abg Yazig ada hal yg perlu diselesaikan dan kebetulan birthday Tasya pada minggu lepas tu yg majlis dibuat di sini....Nak dijadikan cerita masa Kak Zaimah call  malam sebelumnya mmg stock baking saya tak banyak,maka saya kata dalam hati takpe kalau setakat cake 8 inci saya boleh buat...tup-tup esoknya masa Abg Yazid datang hantar edible image Tasya ,dia bagitw yg dia nak cake besar sebab sedara mara & jiran tentangga ramai yg nak datang...alamak macam mana ni...majlis nak dibuat waktu malam,so nan tak nak saya kena fikirkaan contigency plan..he..he...since Tasya nak choc cake maka saya buat juga choc cake tapi utk sebiji cake 13" x 9 "  mmg bahan2 utk choc cake mmg tak cukup ...jadi sebagai penyelesaian saya buat 2 lapis kek...lapisan bawah saya buat red velvet & lapisan atas eggless choclate kek....saya siram dgn  chocolate ganache & letak aja edible image serta sedikit hiasan dari fondant....fuh..lega bila dah siap..pukul 5ptg Abg Yazid datang ambil....& rasa lega dapat feedback yg baik dari mereka...ha..ha..termengah-mengah juga nak siapkan kek sebab En Suami tak ada nak tolong...tapi saya puas hati sebab dapat merealisasikan permintaan Kak Zaimah utk anak daranye yg seorang ni...

No comments: